Anis Neesa


tips memilih warna cat rumah
13 August 2011 | 12:23 PM | 2 Words
**********************
selamat hari raya
hari untuk kita bersuka ria
selamat kami ucapkan
untuk kita hingga sampai tahun depan
selamat hari raya !

**********************

hamboi2 noor hanisah bt hashim
bukan main bergembira lagi kamu yer !
haha
puasa da hampir setengah bulan
so, mood raya dah makin bertambah2
hari ny anis and adik tolong ayah kami mengecat
adik anis bukan main bersungguh2 dia mengecat
anis ?
haha, cincai2 jer
nak tengok kesungguhan adik anis satu2 nye ny ?
meh tengok



bukan si kecik ny je yang sibuk
tapi yang paling sibuk ayah anis larhh
sampai lenguh2 tangan



soalan : anis sibuk ke tak ?
jawapan : sibuk... tapi bukan sibuk mengecat.. sibuk sapu halaman rumah
penat woo !
anis tolong jugak ayah mengecat
tapi tak banyak pun
sikit je
sebab dah penat sapu halaman
bersih tau !
nak bukti ?
ny ha bukti nye

bersih kan?
anis ckp xnk percaya
hehe

ok larh !
berbalik kat post title hari ny
tadi masa tolong ayah mengecat
terfikir pulak nak bagi korang tips pilih warna cat rumah yang sesuai untuk korang
korang percaya ke tak yang warna bagi effect kat fikiran and emosi ?
anis setuju sangat2 !
macam warna untuk dinding rumah korang jugak
warna 2 dapat bagi macam2 feel
anis da baca beberapa artikel kat internet
anis dah senaraikan warna2 yang ada sifat2 psikologis

merah
Berani, penuh semangat, agresif, memicu emosi, dan menarik perhatian. Secara positif, warna merah mengandung arti cinta, gairah, berani, kuat, agresif, merdeka, kebebasan, dan hangat. Negatifnya adalah punya arti bahaya, perang, darah, anarki, dan tekanan

kuning
Menciptakan perasaan optimis, percaya diri, pengakuan diri, akrab, dan lebih kreatif. Kuning juga dapat merugikan kita karena menyampaikan pesan perasaan ketakutan, kerapuhan secara emosi, depresi, kegelisahan, dan keputusasaan. Pilihan warna kuning yang tepat dan penggunaan yang sesuai akan mengangkat semangat kita dan lebih percaya diri

hijau
berarti kesehatan, keseimbangan, rileks, dan kemudaan. Unsur negatif warna ini di antaranya memberi kesan pencemburu, licik, terasa jenuh, serta dapat melemahkan pikiran dan fisik. Di dalam sejarah China, warna hijau adalah warna perempuan. Lain dengan budaya muslim, yang menganggap warna hijau adalah warna yang suci. Warna untuk perdamaian juga hijau

biru
Melambangkan intelektualitas, kepercayaan, ketenangan, keadilan, pengabdian, seorang pemikir, konsistensi, dan dingin. Selain itu, dapat memicu rasa depresi dan ragu-ragu. Biru gelap akan membantu berfikir tajam, tampil jernih, dan ringan. Biru muda akan menenangkan dan menolong berkonsentrasi dengan tenang. Terlampau banyak biru akan menimbulkan rasa terlalu dingin, tidak akrab, dan tak punya emosi atau ambisi

ungu
Memberi effect spiritual, kemewahan, keaslian, dan kebenaran. Ungu mampu menunjang kegiatan bermeditasi dan berkontemplasi. Kemerosotan dan mutu yang tidak bagus adalah sifat-sifat negatif warna ini

putih
Warna murni, suci, steril, bersih, sempurna, jujur, sederhana, baik, dan neutral. Warna putih melambangkan malaikat dan tim medis. Warna ini juga boleh berarti kematian kerana berkonsepkan kehampaan, hantu, dan kain kapan

hitam
Berkesan elit, elegan, mempersona, kuat, agung, teguh, dan rendah hati. Kesan negatifnya adalah hampa, sedih, ancaman, penindasan, putus asa, dosa, kematian, atau boleh juga penyakit. Tak seperti putih yang memantulkan warna, hitam menyerap segala warna. Dengan hitam, segala energi yang datang akan diserap. Walau mampu mempersona dan berkarakter kuat, tapi banyak orang yang takut akan "gelap"

haa !
sekarang da tau kan ?
so, korang pilih warna yang sesuai
jangan main hentam keromo je
so, selamat memilih warna ! :)

p/s : lambatnye encik masham nak balik


-Past- | -New-