Anis Neesa


sakit itu nikmat
10 December 2011 | 1:53 PM | 0 Words
10 Disember 2011

assalamualaikum :)
I'M SICK RIGHT NOW!! err. taksuka nya bila demam macam ni. rasa lemah sangat-sangat. dah tiga hari macam ni. siang malam pagi petang makan ubat je. baik nya tak jugak. haishh. sabar noor hanisah.
mak selalu cakap kat anis yang sakit itu nikmat, jadi kena sabar and jangan mengeluh. kenapa sakit nikmat pulak? mak anis terus bagi anis majalah SOLUSI and terus bukak mukasurat and trang tang tang tajuk dia "hikmah sakit". rupa-rupanya banyak hikmah sakit.
nak tahu kenapa sakit itu nikmat? anis tulis input daripada majalah SOLUSI ni tau.

1. Diampunkan dosa
"Setiap musibah yang menimpa mukmin, baik berupa wabak, rasa lelah, penyakit, rasa sedih, sampai kekalutan hati, pasti Allah menjadikannya pengampun dosa-dosanya."(HR. Bukhari-Muslim)

2. Ditinggikan derajat
“Tidaklah seorang mukmin tertusuk duri atau yang lebih kecil dari duri, melainkan ditetapkan baginya satu derajat dan dihapuskan darinya satu kesalahan.”(HR Muslim)

3. Pembuka jalan ke syurga
"Allah Subhanahu berfirman: "Hai anak Adam, jika engkau sabar dan mencari keridhaan pada saat musibah yang pertama, maka Aku tidak meridhai pahala bagimu selain surga."(Ditakhrij Ibnu Majah; Menurut Syaikh Al-Albany: hadits hasan)

4. Keselamatan daripada api neraka
Dari Abu Hurairah Radhiallahu 'Anhu, dari Rasulullah Shallallahu 'Alaihi wa Sallam, bahwa beliau menjenguk seseorang yang sedang sakit demam, yang disertai Abu Hurairah. lalu beliau bersabda (yang artinya): "Bergembiralah, karena Allah Azza wa Jalla berfirman, 'Inilah neraka-Ku. Aku menganjurkannya menimpa hamba-Ku yang mukmin di dunia, agar dia jauh dari neraka pada hari akhirat."(Ditakhrij Ahmad, Ibnu Majah, dan Al-Hakim. Menurut Syaikh Albani: isnadnya shahih)

5. Menjadikan kita ingat kepada Allah dan kembali kepada-Nya
Biasanya ketika seseorang dalam keadaan sehat wal afiat, suka tenggelam dalam kenikmatan dan syahwat. Menyibukkan diri dalam urusan dunia dan melalaikan Allah, yang tidak jarang terjerumus dalam kemaksiatan dan kedurhakaan kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala. Ketika Allah mencobanya dengan sakit atau musibah lain, dia akan ingat kepada Allah, bertobat, dan kembali memenuhi hak-hak Allah yang telah dia tinggalkan.

haa! dah tahu kann. anis punn jadi tahu bila baca buku SOLUSI. bagus buku tuu. banyak info-info Islam yang kita dapat. memang bagus sangat. anis nak sarankan korang bacalah buku SOLUSI tuu. jangan asyik nak baca buku MANGGA ke, MANGGIS ke, MEMPELAM ke. hehe. jangan maraa. 

tukar cerita! hehe. mempersembahkan..........

Daisypath Anniversary tickers

alhamdulillah. walaupun taklama mana macam korang semua. ni punn dah syukur. harap-harap kekal lahh. aminn :) sekarang EM anis kat Perak. balik kampung. bukan main suka lagi dia dapat jumpa mak kesayangan. berkepit jela bawak arm mak awak tuu EM. haha.

ok lahh! nak tidur. kepala berat dah menghadap lappy ni. bubye :)


-Past- | -New-